Z programu strany SaS v oblasti Spravodlivosť

12. januára 2020, Alojz Baránik, Nezaradené

Priatelia!
Rozhodol som sa uverejniť niektoré zaujímavé časti programu SaS týkajúce sa spravodlivosti.

Dnes sem dávam úvodné slovo časti Spravodlivosť. O konkrétnych opatreniach viac nabudúce alebo si prečítajte program SaS v tejto oblasti kliknutím TU,

Vaše postrehy a otázky sú vítané!

 

PRÁVNY ŠTÁT
Pri realizácii programu v oblasti spravodlivosti je potrebné striktne vychádzať zo smutnej skutočnosti, že ponovembrová očista spoločnosti významne nezasiahla súdnictvo a prokuratúru. Personálna očista súdnictva od sudcov z éry vlády komunistov sa nezrealizovala. Ešte donedávna boli sudcovia vyberaní spomedzi osôb vzbudzujúcich pochybnosti o ich morálnej alebo odbornej spôsobilosti, často na základe rodinkárstva a korupcie. Ani v súčasnosti neexistujú potrebné garancie, že sa to v niektorých prípadoch nedeje.
Čestní a neúplatní sudcovia boli a sú zatláčaní do úzadia na menej významné vidiecke súdy, zatiaľ čo súdy v Bratislave a iných väčších mestách sú s použitím rôznych rafinovaných techník a zakorenených mafiánskych aparátnikov často zabezpečované pre vyvolených.
Reformy súdnictva terajšej a predchádzajúcich vlád boli koncipované prevažne len ako politický marketing alebo ako s výsledkami plánovanými v nedohľadnom časovom horizonte. Také reformy zohľadňovali realitu a skutočné potreby očisty súdnictva len v rozsahu, ktorý neriešil stále aktuálny problém súdnictva a prokuratúry, ktorým je ich bezostyšné ovládnutie individuálnymi záujmami.
Všetky relevantné prieskumy, domáce aj zahraničné, potvrdzujú nespokojnosť väčšiny našich občanov s tým, ako fungujú súdy, a to jednak v občiansko-právnom konaní, ale aj v trestnom konaní. Hlboká nespokojnosť občanov prevláda aj v prípade fungovania prokuratúry.
Zároveň s očistou súdov musí byť morálne a odborne spôsobilým sudcom a prokurátorom umožnený a uľahčený ich výkon funkcie, osobnostný rozvoj, služobný postup a kariérny rast.
Sudcov musíme tiež motivovať, aby si vzali k srdcu to, že suma, ktorú štátny rozpočet má na ich odmeňovanie, môže postačovať na veľmi výrazné zvýšenia ich platov v súdnictve, ak sa zvýši celková sudcovská produktivita[1], pričom pod tým je potrebné rozumieť nielen rýchle a správne rozhodovanie, ale aj čestné rozhodovanie vo veciach, kde stranou sporu je štát.
Zásadnou reformou a očistou musia prejsť aj iné právnické povolania. Predovšetkým advokácia sa musí vrátiť k svojmu prvoradému poslaniu ochrancu zákonnosti a spravodlivosti, a to ako na súdoch, tak aj mimo nich. V rámci toho musí advokácia v prvom rade zabezpečovať, aby sa pre jej členov stalo neprípustným brzdenie rýchleho postupu súdov alebo iné protispoločenské správanie (napríklad snahy o prelomenie náhodnosti výberu sudcu alebo porušovanie iných zákonov, napr. o ochrane hospodárskej súťaže či o verejnom obstarávaní, alebo o ochrane spotrebiteľa). Na dosiahnutie uvedeného zrušíme postavenie advokácie ako monopolistickej a lobistickej organizácie, ktorá neprejavuje dostatočný záujem o riadny chod súdnictva.
_____________________________
[1]Táto časť programu vychádza z presvedčenia, že i keď niektoré opatrenia môžu spôsobiť bezprostredné zvýšenie nákladov, ich zavedením sa dosiahne zásadná úspora pre štátny rozpočet, a to jednak znížením objemu nákladov na platy sudcov v dôsledku dramaticky zvýšenej efektivity práce sudcov a tiež zabránením pôsobeniu organizovanej trestnej činnosti formou falošných rozsudkov na vysokých súdoch. Pozri napr. všetky kauzy kupovania rozsudkov, o ktorých sa hovorí v súvislosti s kauzou Kočnerova Threema.